Yeni alınan kayık,bundan sonra bir ay boyunca donatılacak ,makinası
,dümeni,ırgatı,elektriği yatağı yorganı ,boyası,kınası yapılacaktı. Bu süre
çabuk geçti ve sezon başına tekne yetişti. Neyse tekne evimizin önündeki çekek yerinden limana
gidecek ve voli ağı istiflenecek üç aylık palamut sezonu sonuna kadar denizde
çalışacaktı. Karıncaların denizden su içtiği bir havada tekneyi küçük bir
merasimle yüzdürdük. Artık tekne beyaz üzeri siyah kuşaklı, kırmızı bıyıkları
ve kırmızı zehirlisi olan bir güzellikti. Neyse tekne yüzdürülünce Abim ve
meşhur bir uzakyol denizcisi olan Aykut Reis tekneye atladılar limana
gidecekler. Aykut reisten biraz bahsedersek ; kendisi sekiz dilde konuşabilen
35 yıl yabancı ticari gemilerde Reislik yapmış bir denizci . Yedi Denizde ve üç
okyanusta ömrü boyunca seyirler yapmış ve bunları bize devamlı anlatırdı. Bu
yüzden ilkokul öğrencisiyken Panamanın yapılış öyküsünü havuzların çalışma
sistemini öğrenmiştik. Kendisi emekli olmuş gelmiş memleketine dönmüş küçük
çapta ayakkabı tamirciliği yapar sezonda da uzatma ve volicilikte bizim takımda
denize çıkardı. Kendisi iyi bir serdümendi ve çok seri yanaşma manevrası
yapardı, izlemek bile keyifti. Ama o gün ne olduysa iskeleye yanaşırken tornistan yaptığı sırada
tekne ileri geçiyor ve tamyol tornistan yapacağı yerde tamyol ileri veriyor. Ve
olan oluyor. Tekne ömrü boyunca taşıyacağı bir ize sahip oluyor. Kepçeyi dönen
küpeşte ve parampetler patlıyor. Allah’tan bodoslamada bir şey yok. Sonradan
anlıyoruz ki Reis aslında tornistan yapıyor. Fakat şanzumanı ve kumanda kolunu
donatan kişi içeride çapariz vermesin diye üstten alması gereken şanzuman
kolunu, mesafe müsait diye ters çevirip alttan alıyor. Böylelikle uzatma borusu
farş tahtalarının altından geçiyor hiç ortalıkta çapariz etmiyor. Ama kolu
ileri dayanınca tornistan geri çekince ileri vites oluyormuş. Bahsettiğimiz
şanzuman tabiî ki hidrolik ve telli spiralli sistem değil, kavramalı tip
şanzumandır. Sonrasında hep birlikte Aykut Reis daha fazla üzülmesin diye
“nazar değdiğine” dair bir kanıya varıldı. Rivayete göre tekneyi şimdilerde
çoktan rahmetli olmuş camiamızda kem gözleriyle meşhur bir dostumuz, büyüğümüz
görmüştü ve maşallah dememişti. Kendisinin bir bakışta giden gemileri
durdurduğu rivayet edilirdi. Sonrasında bu olay şakayla karışık yıllarca böyle
yad edilir olmuştu.
Selam ve Uğurlar Olsun Hepsine…
Bu hatıramın kahramanı Aykut Reis, geçtiğimiz günlerde
rahmetli oldu. Kendisinin bizlerin dünyadan haberdar olmasında çok büyük payı
vardır. Yukarıda bahsettiğim şekilde 35 yıl kesintisiz denizde geçen bir ömrün
sonunda , doğup büyüdüğü kasabaya yerleşen, çocukken ayakkabıcı çıraklığı
yaptığı için ikinci mesleği olan ayakkabı tamirciliği üzerine minik bir dükkan
açan bir büyüğümüzdü. İlk defa gerçek bir
dünya haritasını o dükkanın duvarında görmüştüm. Gemiden getirdiği bir haritayı
hemen oturduğu dikiş makinasının arkasına , sırtına gelecek şekilde asmıştı.
küçücük dükkana zaten , bir dikiş makinesi 3 tabure bir de Aykut Reis
sığıyordu. Bir de dükkan köprübaşında çok ayakaltı bir yerde olduğu için ,
elimizdeki ağır eşyaları bırakma noktamız, büyüklerimizi bekleme noktamızdı.
Kendisine vefa borcumuz vardır.
-
Denize dair ufkumuzu açtı.
-
Sadece onunla uzatmaya çıkan kişilerin bildiği “İpsalazongoloz”
tekerlemesini söyleyişi gözümün önünden gitmez.
-
Panama Kanalını , Süveyş Kanalını ondan
öğrendik.
-
Panama Kanalının havuz duvarına ismini yazma
öyküsünü keyifle dinledik.
-
Çin denizinde tuttuğu balıklar, hayal dünyamıza
renk kattı.
-
İlk defa kuzey kutbundan açılarak kağıda
dökülmüş bir haritayı onun sayesinde gördük.
-
Bildiğim bağların bir kısmını ondan öğrendim.
-
İsmini bile duymadığımız Afrika Ülkelerini
gitmiş gibi öğrendik kendisinden.
-
Belçika’daki kanalları,Missipide seyir
hikayelerini keyifle dinledik.
-
Küçücük bir Karadeniz kasabasından yetişen bir
denizcinin nasıl dünya vatandaşı olduğunu ondan öğrendik.
İşte böyle, yıl 2019 ,Aykut Reis
seni de uğurladık ebediyete, uğurlar olsun , mekanın cennet olsun.
Rahmet, Selamet ve Şükranla.
Yolu ışık olsun Aykut reisin.
YanıtlaSil